Elektrische auto opladen in 5 minuten? Over twee jaar is dit mogelijk!

ford-mustang-mach-E Ford Mustang Mach-E © Ford

Steeds vaker zien we elektrische auto’s op de wegen rijden. Niet heel gek ook; het is duurzaam, beter voor het milieu en uiteindelijk kan het ook nog eens in de kosten schelen. Voor veel mensen reden genoeg om dus over te stappen op een elektrische auto.

De wachttijden en de locatie van opladers zijn voor velen echter een belangrijke overweging factor als het gaat om het overstappen op een elektrische auto. Natuurlijk is de oplaadduur afhankelijk van het type auto, maar gemiddeld duurt het opladen aan een publieke laadpaal vier uur. En die tijd heb je niet altijd vrij. 

4,6 keer hogere stroom 

Vier uur wachten totdat je auto is opgeladen? Dat kan sneller, dachten de ingenieurs van Purdue University. Daarom hebben ze een laadkabel ontwikkeld waarmee elektrische auto’s in vijf minuten volledig kunnen worden opgeladen. Hoe dat kan? Alles zit ‘m in de koeling van de kabel. 

De huidige oplaadkabels maken gebruik van hoge stroom, waardoor er meer warmte moet worden afgevoerd om de laadkabel werkend te houden. Omwille van het gevaar voor verhitting, zijn de oplaadkabels van nu beperkt in hoe snel ze de batterij van een elektrische auto kunnen opladen. Met de nieuw ontwikkelde laadkabel van Purdue University kan de kabel, door een alternatieve koelmethode, 24,22 kilowatt aan warmte verwijderen. Hierdoor kan deze nieuwe laadkabel een stroom leveren die 4,6 keer hoger is dan die van de snelst beschikbare EV-laders.

Op dit moment is de oplaadkabel nog niet getest op elektrische auto’s maar wel in het lab. Naar verluidt heeft Ford nog twee jaar nodig om de kabel op de markt te brengen. Het prototype is nog niet getest op EV’s maar uiteraard wel al in het lab. Het project werd gefinancierd door een onderzoeks- en ontwikkelingsalliantie tussen Ford en Purdue University. Inmiddels beschikken ze ook over patent op deze stroomkabel.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *