Hoelang gaat de accu van een elektrische auto mee?
Een van de dingen die een elektrische auto zo aantrekkelijk maakt, is de ontwikkeling van de accu. De accu is het grootste, kostbaarste en zwaarste […]
Wanneer je een elektrische auto rijdt en een eigen parkeerterrein hebt, is het wellicht een slimme en interessante keuze om een laadpaal voor thuis aan te schaffen en te installeren. De keuze voor de aanschaf van een eigen laadpaal gebeurt doorgaans niet in één dag. Het is logisch als je hier even een poos over na moet denken totdat je daadwerkelijk overgaat tot de aankoop. Maar het is goed om te weten dat het hebben van een laadpaal thuis op lange termijn niet alleen voordeliger is, maar ook nog eens gemakkelijker. Je kunt namelijk op ieder moment laden, wanneer het jou het beste uitkomt.
Als je eenmaal de beste laadpaal voor thuis hebt gevonden die voldoet aan jouw specifieke wensen, is de volgende stap de installatie van je laadpaal.
De installatie van een laadpaal kan een moeilijke klus zijn. Soms moet er een extra groepenkast aangemaakt worden in de meterkast en er moet een aansluitkabel van de meterkast worden getrokken naar de laadpaal of wallbox. Daarnaast kan het zelf installeren van je laadpaal zonder enige voorkennis ook nog eens gevaarlijk zijn, gezien een laadpaal gebruik maakt van relatief hoge spanningen en stroomsterkten.
Als je hier in thuis bent, is het een eventuele optie om zelf je laadpaal te installeren. We raden echter aan om je vingers hier naar aan te branden wanneer je er geen verstand van hebt. Laat in dat geval de installatie van je laadpaal over aan een vakspecialist. Zo weet je tenminste zeker dat alles veilig, vakkundig en professioneel wordt uitgevoerd.
Voordat de installatie van de laadpaal kan beginnen, zijn er een aantal belangrijke zaken waarmee rekening gehouden moet worden. Zo is het ten eerste raadzaam om van te voren te bedenken waar je de laadpaal wilt plaatsen. Dit is belangrijke informatie voor de installateurs omdat de afstand tussen de meterkast en de laadpaal een belangrijk component is binnen de installatie. Een lange afstand tussen de meterkast en de laadpaal betekent namelijk dat er een langere kabel aangelegd moet worden en daardoor moet er ook meer graafwerk worden verricht.
Tevens is niet alleen van belang om te bedenken waar je laadpaal moet komen, ook de elektriciteitsaansluiting en een eventuele extra groep in de meterkast spelen een rol.
Voordat een installateur kan overgaan op de installatie van je laadpaal, is het voor hen handig om te weten hoeveel fasen jouw elektrische auto kan opladen en hoeveel fasen je elektriciteitsaansluiting heeft. Je hebt 1-fase of 3-fase aansluiting.
In elke meterkast is de 1-fase aansluiting standaard te vinden. De 1-fase aansluiting gebruikt ook standaard 230V aansluiting in je huis. Logischerwijs werkt een 1-fase laadpaal dan ook op een 1-fase aansluiting. De stroom gaat bij deze laadpaal door twee draden; de fasedraad en de nuldraad. Het maximale vermogen bij een 1-fase laadpaal is 16A en het laadvermogen is 3,7kW. Heb je meer laadvermogen nodig? Dan kun je eventueel het aantal ampères verhogen in je huis voor 32A 1-fase laadpaal of je kunt kiezen voor een 3-fase laadpaal, mits je een auto hebt die geschikt is voor 3-fase laden.
Bij een 3-fase laadpaal gaat de stroom door vier draden; drie fasedraden en de nuldraad. Het laadvermogen is hoger bij een 3-fase laadpaal waardoor het laden ook een stuk sneller gaat. Zo gebruikt een 3-fase laadpaal 400V, heeft het een vermogen van 16A en een laadvermogen van 11kW. Let wel op: een 3-fase aansluiting is niet standaard te vinden in je meterkast. Deze moet daarom waarschijnlijk extra worden aangelegd in je meterkast waardoor er extra kosten bij komen kijken.
Naast het type elektriciteitsaansluiting is het voor de installateur ook handig om van te voren te weten wat de aansluitwaarde van elektriciteitsaansluiting is. Weet je dit niet? Geen zorgen. Deze informatie kun je vaak achterhalen via de website van de netbeheerder. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is je postcode, huisnummer en de laatste zes cijfers van je meternummer.
De groepenkast bevindt zich in je meterkast en is een elektriciteits-verdeelsysteem. Door de groepenkast wordt de elektriciteit in je woning veilig verdeeld. In regel geldt dat hoe meer je verbruikt, hoe eerder je een andere type groepenkast nodig hebt. Daarom kan het dus eventueel nodig zijn om een aparte groep aan te leggen in je groepenkast zodra je een laadpaal voor thuis gaat installeren. Zo voorkom je namelijk dat er een stroomstoring ontstaat wanneer je jouw elektrische auto wilt opladen aan de laadpaal. Daarnaast voorkom je met een aparte groep ook overbelasting omdat de laadpaal dan geen andere apparatuur in de weg kan zitten.
Het installeren van een laadpaal brengt redelijk wat werk met zich mee; het installeren duurt zeker wel een dag, afhankelijk van de complexiteit. Wat de precieze kosten zijn van de installatie verschilt per aanbieder. Bij de een kost een (basis) installatie pakket 295 EUR en bij de ander 497 EUR. Dit zijn vaak vanaf prijzen. In beginsel geldt namelijk dat er eventueel nog extra kosten kunnen opspelen zodra blijkt dat er toch meer aanpassing nodig waren dan eerder was ingecalculeerd.
Over het algemeen geldt wel dat de kosten voor de installatie afhankelijk zijn van een aantal factoren. Zo is de elektriciteitsaansluiting van belang maar ook de afstand tussen de meterkast en de laadpaal en de hoeveelheid graafwerkzaamheden die eventueel nodig zijn. Tevens kan het ook extra kosten wanneer er een extra aansluiting moet worden aangelegd in de meterkast en zijn ook niet altijd alle voorrijkosten bij de prijs gerekend. Al deze factoren hebben uiteindelijk invloed op het installatieproces en de kosten hiervan.
Zoals al eerder aangegeven in dit artikel is het installeren van een laadpaal een hele klus. Wil je het veilig en vakkundig laten verlopen? Kies dan voor professionals. Zij weten wat ze doen en beschikken over jaren aan ervaring. Daarnaast kan je altijd weer bij ze terecht als achteraf blijkt dat iets niet helemaal goed is gegaan. Bespaar jezelf de moeite en kies voor gemak.
Veel laadpaal aanbieders bieden ook de mogelijkheid om de gekochte laadpaal te laten installeren door een van hun professionals. Hier betaal je extra voor maar dan heb je ook wat. Bij de meeste aanbieders zijn de laadpaal installatiekosten transparant en eerlijk, waardoor je altijd weet wat je kunt verwachten en niet voor verrassingen komt te staan.
Aanbieder | Wanneer geïnstalleerd? | Installatie prijs |
EV ME | Binnen 1 week geïnstalleerd | Prijs op offerte |
LaderThuis | Binnen 10 dagen geïnstalleerd | Prijs op offerte |
Laaddirect | Binnen 2 weken geïnstalleerd | v.a. €497,- |
Laadpaaldirect | Onduidelijk | v.a. €599,- |
Laadkompas | Onduidelijk | v.a. €295,- |