Hoelang gaat de accu van een elektrische auto mee?
Een van de dingen die een elektrische auto zo aantrekkelijk maakt, is de ontwikkeling van de accu. De accu is het grootste, kostbaarste en zwaarste […]
Als je een elektrische auto rijdt of binnenkort gaat rijden, heb je waarschijnlijk ook een laadpas nodig. Een laadpas komt in een vorm van een kaart, druppel of sleutel en zorgt ervoor dat jij je elektrische auto kunt opladen. Voor bijna alle publieke en openbare laadpalen in Nederland en in het buitenland heb je wel een laadpas nodig. Met een laadpas ontgrendel je als het ware de laadpaal die je wilt gebruiken en start en stop je je laadsessie mee. Tevens betaal je ook met je laadpas. Achteraf krijg je van de laaddienstverlener maandelijks één factuur en dan kun je die betalen. Je hebt dus geen losse transacties en bonnetjes meer.
Maar is elke laadpas dan hetzelfde? Het antwoord is nee. Het aanbod van laadpassen is enorm en het neemt alleen maar toe. De verschillen tussen de aanbieders zijn vaak klein, maar toch is het goed om alles met elkaar te vergelijken en op basis daarvan je keuze te maken. De tarieven zijn namelijk niet overal gelijk en de voorwaarden evenmin. Bovendien kan het soms ook zo zijn dat je een gratis laadpas ontvangt bij de aanschaf van je laadpaal. Vaak is het echter zo dat je er los eentje moet aanschaffen. Over het algemeen zijn er twee verschillende opties wat betreft de aanschaf van een laadpas. Je kunt een laadpas mét abonnement aanschaffen of zonder abonnement.
Bijna alle aanbieders bieden de mogelijkheid een laadpas zonder abonnement aan te schaffen. Dit is ideaal voor mensen die niet heel vaak in de maand aan een publieke laadpaal hangen. Vaak is de laadpas dan ook gratis en betaal je geen maandelijkse vaste kosten maar je betaalt wel een starttarief per laadsessie. Naast het starttarief betaal je ook uiteraard de werkelijke kosten per kWh voor het laden. Het starttarief en prijs per kWh verschilt echter wel per laadpas- en laadpaal aanbieder. Op de website van de gewenste laadpas aanbieder kun je deze tarieven vaak wel terug vinden.
Ben je van plan veel publiek te laden of laad je al veel bij publieke laadpalen? Dan is een laadpas met een abonnement waarschijnlijk de beste oplossing voor jou. Je betaalt dan namelijk geen starttarief voor elke laadsessie. In plaats daarvan betaal je maandelijks een vast bedrag. Het is dus verstandig om eens van te voren uit te rekenen hoeveel je zal laden per maand en of het dan niet voordeliger is om een laadpas met abonnement aan te schaffen. Uiteraard betaal je nog steeds wel voor de werkelijke laadkosten per kWh.
Er zijn dus verschillende aanbieder met verschillende tarieven en voorwaarden. Daarom loont het zeker om je te verdiepen in de verschillende aanbieders en na te gaan wat voor jou de voordeligste optie is.
Laadpas | Aanschaf laadpas | Kosten publiek laden | Bijzonderheden |
Shell Recharge Laadpas | Gratis | €0,35 per laadsessie + laadkosten | Toegang tot 275.000+ laadpunten in Europa |
EDI Laadpas | Eenmalig €16,52 | €0,34 per laadsessie + laadkosten | Toegang tot 450.000+ laadpunten |
EVBox Laadpas | Gratis | €2 p/m + laadkosten | Toegang tot alle openbare laadpunten |
Travelcard Laadpas | Gratis | Tarief derde partij + 0,01 €/kWh extra per geladen kWh | Toegang tot 500.000+ laadpunten in Europa |
EnergyDrive Laadpas | Eenmalig €15,- | Tarief derde partij + 6% commerciële marge per laadsessie | Toegang tot 6.000+ laadpunten |
Bij de meeste publieke laadpalen is een laadpas of app nodig om een laadsessie te starten en af te rekenen. Sommige snelladers bieden de optie om direct met een bankkaart of creditcard te betalen, maar dit is nog niet overal mogelijk. Voor je laadpaal thuis heb je geen laadpas nodig.
Een laadpas werkt door middel van RFID-technologie. Je houdt de pas of druppel tegen de kaartlezer van de laadpaal om de laadsessie te starten. De kosten worden vervolgens verrekend via een abonnement, een gekoppelde bankrekening of een factuur per laadsessie.
De meeste aanbieders hebben een app of website waar je compatibele laadpalen kunt vinden. Je kunt ook platforms zoals Chargemap, Smoov of Plugsurfing gebruiken om te zien welke laadpassen bij een specifieke laadpaal werken.
Probeer een andere laadpaal of controleer via een laadpaal-app of de paal actief is. Sommige snellaadstations accepteren betalingen met een bankkaart of creditcard. Als niets werkt, bel de klantenservice van de laadpaalbeheerder of schakel pechhulp in, zoals Touring of VAB, die soms een mobiele laadservice aanbieden.
Sommige snellaadstations, zoals Fastned en Ionity, bieden de mogelijkheid om direct met een bankkaart of creditcard te betalen. De meeste reguliere publieke laadpalen vereisen echter een laadpas of app.
Er zijn lokale, nationale en internationale laadpassen. Lokale passen werken binnen een beperkt netwerk en kunnen voordeliger zijn. Nationale laadpassen bieden toegang tot bijna alle Belgische laadpalen, terwijl internationale laadpassen ook bruikbaar zijn in het buitenland. Controleer vooraf of jouw laadpas toegang biedt tot laadnetwerken in het buitenland en of er extra kosten aan verbonden zijn.
Ja, je kunt meerdere laadpassen bezitten en gebruiken. Dit kan handig zijn als je regelmatig verschillende laadnetwerken gebruikt of als back-up voor het geval een bepaalde laadpas niet werkt.
De kosten bij een publieke laadpaal worden bepaald door meerdere factoren:
Kilowattuur (kWh)-tarief – Dit is de prijs per geladen kWh, die per aanbieder en locatie kan verschillen. Sommige laadpalen hanteren een vast tarief, terwijl anderen dynamische prijzen gebruiken.
Starttarief – Sommige laadpalen rekenen een startbedrag per laadsessie, ongeacht hoeveel stroom je verbruikt.
Tijdskosten – Bij bepaalde laadpalen betaal je niet alleen voor de geladen stroom, maar ook per minuut of per uur dat je geparkeerd staat, vooral bij snelladers.
Roamingkosten – Als je een laadpas gebruikt van een andere aanbieder dan de exploitant van de laadpaal, kunnen er extra kosten of een opslag per kWh gelden.
Abonnementskosten – Sommige laadpassen bieden lagere laadkosten in ruil voor een vast maandbedrag. Zonder abonnement betaal je vaak een hoger tarief per kWh.
Betalingsmethode – Direct betalen met een bankkaart of creditcard is soms duurder dan laden met een laadpas vanwege transactiekosten.
De exacte kosten kunnen per laadpaal verschillen, dus het is verstandig om vooraf de tarieven te controleren via de app of website van je laadpasaanbieder of de exploitant van de laadpaal.